• جمعه, ۱۱ فروردین , ۱۳۹۶

کانال تلگرام چیست؟

کانال تلگرام چیست؟

کانال‌‌های تلگرام حالا به یک ابزار جدید و محبوب رسانه‌ای تبدیل شده‌اند. پیشرفت مداوم این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل حالا و با راه‌اندازی کانال‌ها که امکان انتشار یکسویه محتوا را برای جمع زیادی از مخاطبان فراهم می‌کنند به نقطه جدیدی رسیده است.

تلگرام تا پیش از راه‌اندازی کانال از سه روش دیگر برای ارتباط بین کاربران بهره می‌گرفت. هر چند گروه‌ها در ابتدای راه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت اما امکان کنترل و مدیریت همه افراد در یک گروه کار ساده‌ای نبود. خصوصا که حتی درصد کوچکی از افراد می‌توانستند مسیر تعیین شده برای انتشار محتوای یک گروه را به هم بزنند.  با این حال گروه‌های تلگرام هنوز هم بهترین کاربرد تعاملی را برای بحث‌های گروهی اند و موضوعاتی که دارای پتانسیل بحث هستند می‌توانند در داخل گروه‌ها مطرح شوند.

در حالی که ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۱۵ درصد است فقط طی یک سال اخیر شاهد رشد دسترسی به اینترنت پرسرعت روی موبایل با ایجاد شبکه‌های ۳G و ۴G بودیم و همین باعث شد که اقبال گسترده‌ای به تلفن‌های هوشمند در کشور ایجاد شود. بنا بر اعلام عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل به مرز ۱۴ میلیون نفر رسیده است.

این در حالی است که حداقل دو برابر این میزان نیز به اینترنت نسل قبلی روی موبایل دسترسی دارند که برای اتصال به یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام و خواندن متن مناسب است. رشد سریع اینترنت پرسرعت در سراسر کشور که حالا محل رقابت اپراتورهای موبایل شده در کنار فروش گسترده تلفن‌های هوشمند نمایانگر این نکته است که به زودی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

    کانال‌ تلگرام

همزمان با توسعه گروه‌های تلگرام یک امکان ویژه در این اپلیکیشن به نام Broadcast که برای ارتباط یکسویه تولیدکنندگان محتوا با مخاطبان تهیه شده بود هم به وجود آمد اما Broadcast با تغییر به کانال (Channel) قابلیت‌های بهتری پیدا کرد و از این رو مورد استقبال وسیع تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است.

حالا و در کانال‌های تلگرام محدودیتی برای تعداد اعضا وجود ندارد و در عین حال اعضای یک کانال نمی‌توانند مطلب یا عکسی را به یک کانال اضافه کنند مگر اینکه دسترسی به ادمین داشته باشند.

از طرف دیگر مخاطبان کانال نمی‌توانند سایر اعضای یک کانال را ببینند و اینکه حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. (چنین امکانی در گروه‌های تلگرام وجود نداشت و اعضا می‌توانستند دیگر عضوهای یک گروه را ببینند).

یک کانال تلگرام به سادگی ایجاد می‌شود به همین جهت نیازی به هیچ تخصص خاصی (مثلا برنامه‌نویسی موبایل یا طراحی سایت) نیست به همین دلیل تنها طی چند هفته اخیر شاهد افزایش قابل توجه کانال‌های تلگرامی مختلف بوده‌ایم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز به آنها جذب شده‌اند.

   کانال‌های تلگرام برای چه کسانی مناسب است؟

کانال‌های تلگرام طبیعتا مسیر تعاملی شبکه‌های اجتماعی را تغییر داده‌اند و آن را به سمت ارسال یکسویه پیام بازگردانده‌اند (چیزی که پیش از این در رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون، رادیو و مجلات وجود داشته است). مخاطبان کانال‌های تلگرام نمی‌توانند نظری روی مطلب بگذارند و به همین دلیل تنها دریافت کننده‌اند.

با این حال مزیت‌های این روش مستقیم ارسال پیام در این است که در مسیر ارسال پیام به مخاطبان دیگر اختلال ( نظرات موافق و مخالف و … ) به وجود نمی آید.

به نوعی تلگرام با تفکیک کانال از گروه حالا کارکردی متناسب به هر بخش بخشیده به این ترتیب حتی تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با راه‌اندازی گروه در کنار کانال امکان تعامل مخاطبان با هم را فراهم کنند ولی در عین حال مسیر مستقیم ارسال پیام و مطلب را هم حفظ کنند.

مشخص است که در این عرصه تولیدکنندگان محتوا مانند سایت‌های خبری بیشترین استقبال را از کانال‌های تلگرام انجام دادند اما کانال‌های تلگرام یک امکان خوب هم برای شخصیت‌ها (سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و …) است که می‌خواهند رابطه‌ای مستقیم با مخاطبان ایجاد کنند.

چنین امکانی پیش از این نیز از طریق اینترنت و راه‌اندازی وب‌سایت شخصی یا وبلاگ وجود داشت، اما در دسترس بودن موبایل و محبوبیت تلگرام این امکان را فراهم می‌کند که مخاطبان بسیار سریع‌تر به محتوا دسترسی یابند.

معرفی کانال تلگرام
Open

کانال تلگرامورود به کانال تلگرام ماکانال تلگرام